DOTAZY

DOTAZ:

Dobrý den, pane starosto zajímalo by mě jak vypadá jednání o lékaři pro naše zdravotní středisko. Zůstane nynější pan MUDr Novotný, nebo budeme mít jiného lékaře/lékařku? Jaké jsou reference případného nového lékaře, to co říká „hlas lidu“ není nic moc. Proto by mě zajímalo, jaké je skutečnost. Děkuji za odpověď.

Autor dotazu: Jana, zadáno: 26.11.2010 - 10:01

ODPOVĚĎ:

Dobrý den paní Jano, děkuji za Váš dotaz. Pan MUDr. Novotný končí, podal výpověď. To jsem již na těchto stránkách našim občanům oznámil. Společnost Mediclinic, která provozuje lékařskou péči v naší obci a dále pak v Horních Heřmanicích a v Bystřeci, nepatří právě mezi komunikativní. Se starosty okolních obcí jsme se dohodli, že budeme postupovat ve věci problematiky lékařské péče společně. Mám připraven dopis pro firmu Mediclinic, kde se jich dotazuji na to, jak hodlají zajistit lékařskou péči od 1. 1. 2011. Pokud mi sdělí, že nemají lékaře, mám připraveno řešení, které zatím nemohu publikovat. Bývalým ředitelem oblasti, který zastupoval firmu Mediclinic, mi bylo slíbeno, že lékařská péče od 1. 1. 2011 bude zajištěna. Tento ředitel bude končit svůj pracovní poměr, nebo dokonce již jeho pracovní poměr skončil. Situace mi není lhostejná. Odchod MUDr. Novotného mne mrzí. Firma mu však nedokázala zajistit odpovídající podmínky pro jeho práci. Jednat s firmou, která má sídlo v Brně, je složitější, než jednat s lékařem, který provozuje vlastní soukromou praxi. Zatím mi není známo, že se nějaký lékař firmě Mediclinic, která provozuje ordinace, přihlásil. Nedávno byl firmou Mediclinic podán inzerát, že se hledá lékař. Pan MUDr. Červinka převedl veškerá práva na provozování lékařské praxe na firmu Mediclinic. Od té doby začaly problémy. Jedním z řešení je vrátit stav věcí tak, jak to bylo za MUDr. Červinky. K tomu je však potřebná celá řada kroků, přičemž některé nemohu ovlivnit. Jako starosta i radní Pk nejsem všemocný. Udělám určitě vše, co bude v mých silách. S pozdravem Miroslav Stejskal, starosta obce Výprachtice.

Autor odpovědi: JUDr. Stejskal Miroslav

DOTAZ:

Právě že by se to mělo řešit a jsem zvědavej co s tím pane starosto hodláte dělat protože odpouštět do nekonečna nejde.Paní Uhrová pro mě není žádná hospodská a není to jenom muj názor protože spousta lidí tam kvuli ní přestalo chodit. Proto věřív že konečně zakročíte.Děkuji .

Autor dotazu: bývalí host, zadáno: 23.11.2010 - 23:11

ODPOVĚĎ:

Vážení přátelé, vzhledem k tomu, že se množí Vaše připomínky k naší hospodě, odpovím na všechny najednou. Předně Vás hodlám ujistit, že záležitosti okolo hospody hodláme řešit. Podkladem pro řešení nemohou být, byť třeba pravdivé, ale anonymní vzkazy, podepsalé jako bývalý host apod. Víte, důležité je, pokud mám nějakou výtku, buď to říci té dotyčné do očí, případně se alespoň podepsat. Pokud si za svým názorem stojím, nemám se za co stydět. Na druhé straně si uvědomte, že každé rozhodnutí obce je zásahem do života toho, koho se týká. Mělo by být proto uvážlivé, bez emocí a mělo by se opírat o reálná fakta. Jedná se mi o to, že stěžovatel by se měl např. vyjádřit v tom smyslu, kdy přesně a co se mu v hospodě nelíbilo. To, že kuchař chodí mezi lidmi bos a v podnapilém stavu se mi třeba také nelíbí, pokud je to pravda. Na druhé straně nedělejme prosím z těchto dotazů bulvár. Možná bude dobré, přeřadit tuto diskusi do samostatné složky, týkající se pouze hospody. S pozdravem Stejskal, starosta.

Autor odpovědi: JUDr. Stejskal Miroslav

DOTAZ:

Dobrý den,

tak máme v obci krásné nové „autobusové nádraží“. To je sice moc hezké, ale ještě hezčí by bylo, kdyby skutečně plnilo svoji funkci a autobusy na něm zastavovaly častěji a lidí vystupovalo více a ne, aby zelo prázdnotou a autobusy zde byly většinu času pouze odstavené, jako tomu je nyní. Jenomže to by autobusy, které obsluhují naši obec musely plnit veřejnou službu. Autobus nebo vlak používáme k cestám do škol, za prací, kvůli jednáním na úřadech, návštěvám u lékařů, za zábavou, ale i k dalším účelům. Tudíž je nutné vnímat dopravní obslužnost jako veřejnou službu, která uspokojuje přepravní potřeby občanů, což se o autobusovém spojení z/do naší obce řici nedá. Ale cestování není jenom o tom, že lidé dojíždějí pouze do nejbližsího města do školy, do práce, případně k doktoru a k řezníkovi pro maso. Lidé musejí často dojíždět i do vzdálenějších míst a to se následně týká i vytváření cestovního ruchu. Proto je také nutné, aby spojení v blízkém městě navazovalo na ostatní regionální a dálkové spoje, ať autobusové nebo vlakové. V našem kraji se pro dálkové cesty používá zejména spojení vlakové. Jízdní řády vlaků v okolních městech (Lanškroun, Jablonné nad Orlicí, příp. Štíty) se mění každoročně a to celkem významně, ovšem autobosové spojení s naší obcí se nezměnilo za 20 let téměř vůbec, naopak některé spoje byly zrušeny. Takže se často stává, že přijedeme autobusem do blízkého města a zjistíme, že nám před 5 minutami ujel vlak a další jede nejdříve za hodinu či naopak přijedeme vlakem, a když přicházíme k autobusovému nádraží, nečastěji v Lanškrouně, tak vidíme ujíždějící autobus, pokud máme štěstí a přijeli jsme odpoledne, máme naději, že nám za tři hodiny pojede další autobus, ale pokud je již večer, musíme zjistit, zda je sudý týden a pokud máme hodně velké štěstí, počkáme si do půl 11. Regionální spoje objednává u dopravců kraj, který tyto spoje dotuje, kraji své požadavky vyjadřuje daná obec a ta zase uspokojuje přepravní potřeby svých občanů. V této obci, potažmo celém pardubickém kraji tyto základní aspekty veřejné dopravy silně váznou a zaostávají. Často zaznívají názory, že v dnešní době se na vsi prostě bez auta neobejdete. Omyl. Současný trend je opačný, v jiných krajích ČR a ve státech na západ od naší republiky se snaží „vyhnat“ lidi z aut a přilákat je do veřejné dopravy a to tím, že je pro ně dostupná, levná, spolehlivá, rychlá a z dalšího pohledu také ekologická, v pardubickém kraji je tomu ale naopak. Je sice fajn, že krajem prochází železniční koridory, ale navazují síť vlakových a autobusových linek je značně nedořešena. Pak si ale místní obce a krajští radní nemohou stěžovat na malou návštěvnost turistů. Nefunguje zde žádná koordinace dopravy, což je velká chyba a bylo by dobré se nad tímto zamyslet. Protože pokud zde autobusy budou jezdit v naprosto nevyhovujících časech a to ještě třikrát denně a o víkendu téměř žádné nepojedou, nebudou navazovat na další spoje ve větších městech, nemůžeme se pak divit tomu, když vidíme projíždět sice krásné nové moderní a velké autobusy, ovšem téměř prázdné. To skutečně místní lidé dají přednost autům, protože pokud se chtějí někam dopravit, tak jim nic jiného nezbývá a ze strany turistů je nezájem navštívit tento kraj.

Autor dotazu: Mladý občan, zadáno: 14.11.2010 - 21:30

ODPOVĚĎ:

Dobrý den mladý občane. Děkuji za Váš dotaz. Vím, že autobusů v naší obci jezdí málo a pokud jezdí, jsou poloprázdné. Možná by bylo dobré, kdybyste se jasně vyjádřil, ve kterých časech a dnech by měly autobusy jezdit, aby byly plnější. Plánování dopravy v kraji je velice složité. Kraj proto zajistil koordinátora veřejné dopravy. Protože koordinátor bude sbírat podobné připomínky i z jiných obcí, je potřebné podrobně specifikovat, o co se Vám jedná. Dnes budu hovořit s panem náměstkem hejtmana Janem Tichým. Váš dotaz mu předám. Bude určitě chtít konkrétní návrhy. Proto Vás žádám, abyste své připomínky konkretizoval a učinil tak neprodleně, písemně a s patřičným zdůvodněním. Nevím, kolikrát jste Vy sám použil pro přepravu autobus??? To, že lidé autobusem takřka nejezdí, je fakt, od kterého se odvíjí případné další žádosti o navýšení spojů. Ten, kdo dopravu platí, a to je kraj, nás následně odkáže na to, že autobusy naši občané téměř nepoužívají. Dopravní obslužnost je o penězích a pokud chceme navýšit počet autobusů, případně změnit časový harmonogram, je nutné vše náležitě odůvodnit. Takovýto požadavek, zcela konkrétní, jsem obdržel zatím pouze jednou, a to od Jirky Katzera. Výsledkem bylo, že nám sdělili, že to prostě nejde vzhledem k návaznosti linky na další spoje. Pokud se týká turistů, zde Vám musím oponovat. Váš názor, že turisté nemají zájem navštívit náš kraj, vyplývá možná z titulků v novinách. Náš kraj je z hlediska návštěvnosti v některých novinách srovnáván přitom s takovými kraji, jako je kraj Severomoravský, Jihočeský apod., tedy s kraji, které jsou svojí rozlohou nepoměrně větší. Je to jako srovnávat naši republiku s Francií nebo Německem. Statistika ČSÚ, kterou přebírají novináři, vychází přitom pouze z počtu přenocovaných, bez ohledu na velikost území, četnost turistických atraktivit, památek apod. Takovéto statistické údaje nemají potřebnou vypovídací hodnotu. Řada turistů, kteří přijedou na závodiště do Pardubic nebo na Smetanovu Litomyšl, tady většinou nepřenocuje, ale vrací se domů. Na území našeho kraje je dále jednak výrazně méně kvalitních hotelů a méně turistických atraktivit oproti jiným krajům. To je fakt, na kterém se nedá okamžitě nic změnit. Pardubický kraj byl ještě nedávno vnímán jako kraj průmyslový (PARAMO apod.), tento názor mnohdy přetrvává. Na základě lokalit vymezených pro rozvoj turistiky bylo investováno, a to před listopadem 1989 i poté, do Krkonoš, Jihočeského kraje, Prahy, Jeseníků, Jihomoravského kraje apod. Do Pardubického kraje, co se týče rozvoje turistiky, nebylo investováno téměř nic (vyjma programů ROP, IOP a dalších programů EU). V rámci státu neexistuje zákon o cestovním ruchu, který by nastavil podmínky vícezdrojového financování. Podnikatelé v cestovním ruchu z našeho kraje odvádí státu na daních každý rok 1,9 mld. korun. Z této částky se téměř nic nevrací do rozvoje cestovního ruchu. Teprve až dotace z ROP nastartovaly nové inestice do cestovního ruchu, které jsou blýskáním na lepší časy. Turisté k cestování do kraje využívají autobus minimálně. Za památkami se jezdí auty a vlakem. Pro rozvoj turistiky je důležité zahájit výstavbu rychlostní komunikace R 35, která je zásadní podmínkou pro to, aby k nám přijelo více turistů. Důležitá je také výstavba nových turistických atraktivit s odpovídajícím zázemím pro turisty. Turistické ubytovny nebo hotely turistického typu určené pouze na přespání, bez dalšího zázemí a možností všetranného vyžití, nemohou v kraji turistu udržet po dobu více dnů. Kraj může ovlivnit marketing a některé menší dotace. Za marketing CR kraj obdržel několik cen – minulý rok na festivalu v Karlových Varech obdržel náš film „Na východ do ráje“ první cenu. První ceny sbírají muzea na území kraje, zámky apod. Letos Vojenské muzeum Králíky obdrželo 1. cenu agentury Czech Tourism. Zámek Litomyšl získal cenu portálu „Kudy z nudy“ apod. Náš portál www.vychodnicechy.info získal několik cen a jeho návštěvnost překročila 35000 měsíčně. V našem kraji existuje řada zapálených lidí, kteří dělají akce pro turisty s velkým nadšením, mnohdy bez výrazného finančního ohodnocení. Výprachtice jsou vnímány jako místo s pěknou přírodou, ale bez turistického potenciálu. Nedávno jsme byli pochváleni několika cyklisty za pořádek v obci. Přes naši vesnici jezdí hodně lidí na kole a v zimě můžeme profitovat na tom, že ležíme v blízkosti sjezdovek v Čenkovicích apod. Sami také máme pěknou sjezdovku u firmy OVAZ. Lidé jednou přijdou na to, že je dobré jezdit tam, kde je klid a čistý vzduch. Na to musíme být připraveni. Věřím, že Vy mladí vytvoříte pro rozvoj turistiky lepší podmínky. Důležité je také to, aby se pouze nepsalo a nemluvilo, ale také konalo. S pozdravem Miroslav Stejskal, starosta obce Výprachtice.

Autor odpovědi: JUDr. Stejskal Miroslav

DOTAZ:

Dobrý večer,navazuji na komentáře,které sem vložily jiní lidé týkající se naší hospody sice nerad,ale i já se přidávám k těm záporným názorům,že paní hostinská už by nadále hospodu provozovat neměla.Člověk,který propadne alkoholu a začne si jenom stěžovat a pomlouvat,by v pohostinství neměl co dělat natož,když jsou ty lidi dva.Dělají nám jako vesnici ostudu a už se tam nedá ani pořádně najíst.Jídlo je buď bez chuti nebo je jenom ostré.Už se tam nevrátíme,dokud tam bude paní Uhrová nechci nikoho odsuzovat,ale do hospody se takovéto chování nehodí.Jo ještě by se tam zaměstnankyně měla naučit počítat.

Autor dotazu: Bývalý host, zadáno: 14.11.2010 - 20:07

ODPOVĚĎ:

Dobrý den, na tyto dotazy se mi špatně odpovídá. Nezbývá mi, než se Vám omluvit a slíbit Vám, že budeme situaci s naší restauraci řešit. S pozdravem Stejskal, starosta obce.

Autor odpovědi: JUDr. Stejskal Miroslav

DOTAZ:

Nedávno jsme požádali dceru paní hostinské o zapnutí ventilátoru či odsávače kouře (nevím, jak se tento přístroj odborně nazývá, prostě ten, který tam visí na stropě), jelikož tam přes dým z cigaret nebylo skoro vidět a silně nás pálili oči, museli jsme ji tedy hodně přemlouvat, nakonec jej s nadutým výrazem ve tvářích zapnula. Od čeho tam ten odsávač je ?! Jako dekorace ? Myslím, že byl měl být v provozu pernamentně, když je hospoda otevřena, nebo snad provozovatelka hostince šetří elektrickou energií ?? Nechodíme tam často, ale vždy, když poté dorazíme domů, máme „provoněné“ oděvy hospodským odérem včetně spodního prádla.

Autor dotazu: Hosté, zadáno: 12.11.2010 - 19:10

ODPOVĚĎ:

Dobrý den. Souhlasím s Vámi. V restauraci je nejen odsavač cigaretového dýmu, ale také klimatizace. Pokud se uvedené nepoužívá, je to špatné. Myslím, že by si provozovatel restaurace měl tyto výtky vzít více k srdci. Za obec se Vám omlouvám, nedostatky budu s paní hospodskou řešit. S pozdravem Stejskal, starosta obce.

Autor odpovědi: JUDr. Stejskal Miroslav

DOTAZ:

Dobrý den.Četla jsem si několik příspěvků co se týče hostince u Jana a její obsluhy.Chtěla bych vám říct,že úroveň obsluhy a přístup k hostům je alarmující.Paní Uhrová si umí jen stěžovat na to jak nechodí lidi a,když příjdou tak si jich neváží je nepříjemná,když si objednáte třeba cmundu tak má okolo 150 keců,že nemá těsto,nebo,že se musí pro brambory do sklepa…tak proč to má v jídelním lístku,když to nechce dělat.mnohokrát jsem se setkala s tím,že byl problém dostat to co si člověk objedná,protože vždy chybí nějaký sortiment pro zhotovení pokrmu.Nezlobte se na mě,ale já jsem se z horší obsluhou ještě nesetkala.Když se ještě vrátím k tomu,že si stěžuje zákazníkům,že nechodí lidi tak,když pak příjde parta lidí,kteří měli opravdu chuť posedět a utratit peníze tak je pak vyhazují,že už jsou unaveni.Pokud se takto chovají tak je můj názor,že paní Uhrová do týhle profese nepatří!A jestly je občas na zákazníky milá tak už většinou něco požila.

Autor dotazu: Helena, zadáno: 11.11.2010 - 12:00

ODPOVĚĎ:

Dobrý den, pokud je to tak, jak to popisujete, je to velice špatné. V novém zastupitelstvu máme odborníka na provoz restaurací a hotelů. Budeme pečlivě sledovat, jak se situace v naší hospůdce vyvíjí. Pokud se potvrdí Vaše stížnost, zvážíme vypsání nového výběrového řízení na provozovatele restaurace.

S pozdravem Stejskal, starosta obce

Autor odpovědi: JUDr. Stejskal Miroslav